Spanningsklachten

Bij spanningsklachten kan er sprake zijn van zowel lichamelijke als psychische problemen. De klachten ontstaan doorgaans door het opbouwen van een te hoge spanning en daardoor overbelasting (stress). Adem- en ontspanningstherapie richt zich op het herstellen van de verstoorde balans tussen spanning en ontspanning.

• Hyperventilatie
  • Gevoel van gespannenheid of stress
  • Slaapproblemen
  • Concentratieproblemen
  • Burn-out
  • Vermoeidheid

Functionele problemen

Functionele problemen hebben betrekking op het lichaam, het “bewegingsapparaat”. Mensen die functionele klachten ondervinden ervaren vaak ongemak en pijn bij dagelijkse handelingen, bijvoorbeeld aan de rug, schouders of nek. Deze problemen kunnen chronisch zijn, waardoor iemand voor een lange periode last houdt van zijn klachten. Door de (te hoge) spanning in je lichaam te verminderen kan AOT de functionele problemen verminderen of zelfs verhelpen.
  • Houdings- en ademproblemen
  • Rug- en nekklachten
  • Chronische pijn
  • Whiplash
  • Stemproblemen
  • RSI-klachten

Psychische klachten

Psychische klachten kunnen verschillende oorzaken hebben, zoals overgevoeligheid, een vervelende gebeurtenis of lange periodes van stress. Stress beïnvloedt je gevoel en je denkwijze en daarmee gedrag. Adem- en ontspanningstherapie geeft de handvatten om hier beter mee om te kunnen gaan.
  • Angst
  • Depressie
  • Paniekaanvallen
  • Fobieën
  • Traumaverwerking

Medische problemen

Mensen met medisch aandoening ervaren doorgaans meer pijn en vermoeidheid dan gezonde mensen. Daarnaast kunnen medische problemen ook leiden tot psychische klachten. Adem- en ontspanningstherapie kan helpen om deze spanning te verminderen en bijdragen aan het verlagen van de ziektelast.
  • Neurologische problemen (zoals Parkinson, CVA, MS)
  • Hart- en longproblemen
  • Kanker
  • Dementie